torstai 28. syyskuuta 2017

SOSIOLOGIAA PÄSSEILLE OSA 1

Kirjoitin tuossa aikaisemmin: "TALOUTTA PÄSSEILLE OSA 1". Sitten piti kirjoittaa toinen osa, mutta vetästääs väliin: "SOSIOLOGIAA PÄSSEILLE OSA 1." Olen julkaissut nämä tekstit jo Facebookin puolella, joten näitä alkaa tulla aika nopeassa tahdissa ja blogausten fonttimäärä kasvaajatkossa.

Keskustelin taannoin erään tyttölapsen kanssa netissä romanikerjäläisistä. Minä vastustin ja tietty - ilmeisesti nenäkorulla ja tatuoinnilla varustettu - tyttölapsi oli eri mieltä.

Hän kysyi, että mitä se sinua haittaa, kun joku mummo kerjää lanttia kadunkulmassa? Vastasin, ettei haittaa. "No miksi sitten vastustat kerjäläisiä?!" Ilmeisesti nenäkorulla ja tatuoinnilla varustettu tyttö kysyi. Sitten aloin selittään.

Mummo on yksilö ja romanikerjäläisys on ilmiö. Selitin, että ajattele tämä ilmiö 10cm kanttiinsa puupalikkana. Puupalikka a) on romanikerjäläisys, palikka b) on järjestäytynyt rikollisuus. C:ksi taisin ehdottaa taloutta ja sen rajallisuutta poliisin resursseihin.

Sitten siirrytään kausaliteettiin (syy ja seuraus). Jos liikutat palikkaa a), se liikauttaa palikkaa b) ja c-palikka voikin tippua jo pöydältä alas ja syntyy nk. emergentti ilmiö, eli tuntematon uusi ilmiö.
Ruotsissa lukemani mukaan tämä holtittomasta turvapaikkaturismista johtuva emergentti ilmiö näkyy mm. muuttuneena väestörakenteena. Koska tulijat ovat tunnetusti nuoria miehiä, heidän osuus nuoriin naisiin verrattuna on paljon suurempi. Kehitys taisi olla suurempaa, kuin Kiinassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti